El Nido - Reisverslag uit Canigaran, Filipijnen van Floris Verkuil - WaarBenJij.nu El Nido - Reisverslag uit Canigaran, Filipijnen van Floris Verkuil - WaarBenJij.nu

El Nido

Blijf op de hoogte en volg Floris

10 Februari 2015 | Filipijnen, Canigaran

El Nido (dag 3/4/5/6):

Heey!

De busrit naar El Nido voelde als een wedstrijd tijdens de rally van Dakar. Het was 7 uur lang opgepropt zitten in een busje die zo hard de bocht in ging en over drempels reed dat er mensen door de bus vlogen. Het uitzicht tijdens de reis maakte echter heel veel goed! Want wat is dit eiland mooi! Overal zie je jungle en daartussenin wat rijstvelden met een groene grasmat waar iedere voetbalclub in Europa jaloers op zou zijn.

El Nido zelf is best wel klein maar wel erg levendig. Overal rijden tricycles en zijn kraampjes waar je kan eten of een island hopping tour kan boeken. Voor dat laatste zijn wij hier gekomen en dus gingen we, nadat we onze spullen in ons hostel hadden gelegd, opzoek naar een tour. We hadden gehoord dat de combinatie van tour A en C het beste was om te doen, aangezien je dan zelf kan kiezen welke eilanden je wil bezoeken en hoelang.
Al snel hadden we een klein kraampje gevonden aan de rand van het dorpje en boekten de combinatie tour voor de dag erna.

Na het eten in een restaurantje was het tijd om wat te drinken in de rasta bar. Dit is een heel chill tentje op het strand, waar de zee de tafeltjes en stoeltjes bijna wegspoelt. We hebben het niet te laat gemaakt, want de tour begon de volgende dag al om 9:00.

Eindelijk was het zover! De island hopping tour! Vroeg in de morgen werden we begeleid naar een bootje waar twee Filipijnse broers ons al stonden op te wachten. We hadden de tour geboekt met een Canadees meisje en een Australische gast. Deze kenden we al van ons hostel in puerto princesa. Al snel waren we blij dat we een "speciaal" kraampje hadden gezocht om de tour te boeken. Bij de eilanden zagen we namelijk andere gidsen veel moeite doen om de chinezen (die niet konden zwemmen) op de stranden te krijgen. Wanneer wij weer naar het volgende eiland gingen, waren de chinezen ongeveer nog bezig met naar het strand toe kruipen.

De tocht was echt geweldig! We gingen naar de mooiste eilanden en hadden in de middag een lunch op een schitterend plekje. De lunch bestond uit verse vis, rijst, fruit, groenten en heerlijk weer.

Na de lunch gingen we naar het eiland genaamd "secret beach". Om daar te komen moet je een stukje onderwater zwemmen door een grot. Eenmaal weer bovenwater zie je een prachtig eiland omringd door rotsen. Op secret beach lag ook daadwerkelijk een verrassing te wachten voor de Australische jongen. Hij ging namelijk op de rotsen klimmen en stapte daar vol in een drol, die daar waarschijnlijk was neergelegd door een gids. De gidsen en wij moesten minutenlang keihard lachen. Gelukkig kon hij er uiteindelijk ook een beetje van genieten.

Na de verrassing op secret beach gingen we naar de groen/blauwe lagoons. Wij vonden het daar zo mooi dat we meteen uit de boot sprongen en meteen gingen snorkelen. Na even te hebben gesnorkeld had luc zijn voet opengehaald en ik mijn rug. Toen we weer bovenwater kwamen stonden alle gidsen al weer te lachen en bleek dat we nog niet in de lagoons waren... Maar nog een stukje moesten lopen. De lagoons waren echt heel mooi, het water was heel helder en er zwommen allemaal gekleurde visjes. Sommige visjes waren niet gediend van bezoek en zwommen hard tegen je aan.

De tour eindigde op het mooiste eiland. Eindelijk lag er zand op de bodem (in plaats van koraal), waardoor we normaal konden lopen zonder uitgelachen te worden door de gidsen. De gidsen vertelden dat de films "the beach" en "the bourne" op dit eiland zijn gefilmd (in Thailand zeggen ze op koh phi phi). Of het waar is weet ik niet, maar dat dit een van de mooiste eilanden van de wereld is wel! Want wat is dit eiland mooi!

Met ondergaande zon en een adelaar zwevend boven ons bootje, gingen we weer naar el nido!
Eenmaal terug in het dorpje, gingen we met zijn vieren uit eten en daarna naar de rasta bar voor een goed feestje. Het feestje was top en er was een leuke mengeling van westerlingen en Filipijnen.

El Nido was geweldig en nu zijn we weer terug in puerto princesa, want morgen vliegen we naar manilla om vanuit daar door te vliegen naar Siem Reap (Cambodja).

Tot snel!

• 12 Februari 2015 - 22:47

Sarah:

Hmmm lekker jaloersmakend dit! Het klinkt heeerlijk.