Hiervoor ben ik naar Azie gekomen! - Reisverslag uit Ban Bang Rak, Thailand van Floris Verkuil - WaarBenJij.nu Hiervoor ben ik naar Azie gekomen! - Reisverslag uit Ban Bang Rak, Thailand van Floris Verkuil - WaarBenJij.nu

Hiervoor ben ik naar Azie gekomen!

Blijf op de hoogte en volg Floris

02 April 2015 | Thailand, Ban Bang Rak

Hiervoor ben ik naar Azie gekomen:

Na de hereniging met mijn telefoon, gingen we vol goede moet naar luang namtha. Voor het stadje zelf kwamen we niet, maar wel voor de mooie jungle tochten die je hier kan doen.

Eenmaal aangekomen boekten we meteen een tocht van 2 dagen en 1 nacht. We hadden de keus om in een village of in de jungle te slapen (Natuurlijk kozen we voor de jungle!). De volgende ochtend werden we vroeg wakker en liepen naar de plek waar we zouden worden opgehaald. Hier hoorden we dat de drie andere backpackers, die ook mee zouden gaan, hadden afgezegd. Gelukkig bleef de prijs hetzelfde en het aantal gidsen ook! We gingen nu dus de jungle in met zijn vieren: luc, ik, een gids uit luang namtha (Xai) en een gids uit de village. Geen gebrek aan gidsen dus... Verdwalen zou waarschijnlijk voor het eerst moeilijker zijn voor ons dan goed lopen.

Na wat inkopen te hebben gedaan met Xai,gingen we met de tuktuk naar de rand van het national park. Het schijnt dat hier de tijgers en olifanten nog vrij rondlopen en ook de grote slangen kunnen soms van de partij zijn. Achteraf bleek dat de tijgers en olifanten alleen bij de Chinese grens vertoeven (omdat niemand zin heeft om daar rond te lopen) en de slangen alleen rond glijden in het regen seizoen (nu is het erg droog... En warm). Maarja het idee om een jungle tocht te doen in een woud waar al deze dieren wonen, geeft toch een speciaal gevoel.

De eerste 2 uur van de tocht gingen we alleen maar bergopwaarts. De gids uit het nabij gelegen dorpje liep alsof die werd achternagezeten door een tijger, een horde olifanten en misschien nog een giftig groen slangetje. Het tempo zat er dus goed in. Ik weet niet of ik ooit zo erg gezweet heb.
Na zon drie uur lopen kwamen we boven op een berg en hier startte ook echt de jungle. Overal waar je keek zag je planten/bomen en overal hoorde je het leven in de jungle. Op deze mooie plek hadden we onze eerste maaltijd. Van te voren hadden we hier niet echt veel van verwacht, maar deze gasten waren echt topkoks. Het was echt heerlijk! Geen grap.

Na nog zon twee uur bikkelen, kwamen we aan bij onze slaapplek. In iedergeval dat zeiden ze... Wij keken even rond, maar er was nog niet echt een slaapplek gebouwd... Dit moesten we zelf nog doen. De bladeren van de bananenbomen gebruikten we als ons dak en als ons matras (later ook nog als ons bordje om van te eten).

Na een frisse duik in de rivier vlakbij onze slaapplek, was het tijd om avond te eten. De gidsen gebruikten echt werkelijk alles uit de natuur. Kruiden en bladeren voor smaak, bamboo om rijst in te koken en bamboo splinters om mee te eten. Na de heerlijke maaltijd hadden we nog wat mooie gesprekken met de gidsen bij het kampvuur (en natuurlijk hadden ze weer happy water). Hierna gingen we onze eigen gemaakte hut verkennen en vielen in slaap met de ruis van de jungle op de achtergrond.

De volgende dag ging de natuurlijke wekker vroeg (in de vorm van licht, hitte en geluid). Ook deze dag hadden we weer een zware tocht (nu zaten we echt echt echt in de jungle). Soms kon je niet verder dan 1 meter kijken, omdat er overal bomen en planten om je heen stonden. Na zon 6 uur bikkelen, kwamen we weer aan bij de plek waar een tuktuk op ons stond te wachten. We bedankten onze gidsen voor het mooie avontuur dat we hadden beleefd en vertrokken weer naar de "bewoonden wereld".

Eenmaal in luang namtha aangekomen gingen we meteen opzoek naar een bar om Manchester united - Liverpool te kijken. Aangezien luang namtha heeeeeel klein is... Zagen we de bui al hangen. Gelukkig konden we het goed vinden met een local (waar we de jungle tocht hadden geboekt) en binnen de kortste keren zaten we bij zijn broer thuis voetbal op een klein schermpje te kijken. Ook hier bood zijn familie ons wat te drinken aan en waren ze erg gastvrij. Na de wedstrijd gingen we lekker slapen, want de volgende vertrokken we naar huay xai.

De busrit naar dit stadje (aan de grens van Thailand) ging erg snel. Normaal gesproken zouden we hier nooit heen zijn gegaan, maar nu hadden we een hele goede reden... Namelijk de gibbon experience! Eenmaal aangekomen tikten we 180 dollar de neus af (jaja het was duur) en boekten de gibbon express (2 dagen, 1 nacht).
De gibbon experience is eigenlijk niets meer dan: 1 ziplinen door de jungle en 2 slapen in een bizar mooie boomhut.

De volgende dag was het dan zover. Hier zat ik al maanden op te wachten! Luc zag echter wat bleek, want het had de hele nacht geonweerd en zijn SHIHS (soms heb ik hoogtevrees syndroom) speelde weer op. We vertrokken net als bij de jungle tocht met een tuktuk en werden aan de rand van de jungle gedropt. Onze groep bestond nu uit 5 mensen: luc, ik, een Frans stel en de Israëliër genaamd Roi.

Na een korte uitleg en een klim van 1 uur door de regen (met onweer op de achtergrond), was het tijd voor het vetste wat we tot nu toe hebben gedaan in Azie! Het uitzicht over de jungle op 150 meter hoogte gecombineerd met de adrenaline, maakte deze twee dagen echt een bijzondere ervaring. Aangezien ik moeilijk kan beschrijven wat we voelde en wat we allemaal zagen tijdens het ziplinen, kan ik iedereen alleen maar aanraden om onze aftermovie te kijken. Want wat zijn de filmpjes van mijn gopro hero 4 silver (lcd included) vet geworden! (Sluikreclame).

Na de geweldige ziplines vlogen we naar de super mooie boomhut, waar we zouden gaan slapen. Het uitzicht was waanzinnig. Aangezien wij zo hoog zaten (35 meter hoog in de boom + de hoogte van de berg waar die opstond), konden we de jungle en de lucht goed zien. Doordat het had geregend, kwamen er wolken uit de jungle en dit leverden mooie plaatjes op.

We hadden echter geluk dat Roi een kaartset had meegenen, aangezien we al rond 3 uur in de boomhut werden gedropt. De rest van de middag speelden we het topspel yahniv (spelletje uit Israël) en genoten van het uitzicht. Na zon 3 uur ging de zon onder en kleurden de lucht van blauw naar oranje... Okee ik stop anders wordt iedereen te jaloers.

Na een goede maaltijd speelden we nog wat yahniv en gingen daarna naar bed. Die nacht kregen we nog bezoek van wat boomratten (gelukkig hoorde luc ze en ik niet) en werd ik nog wakker van een paar luide kreten (denk dat het een aap was).

De volgende ochtend was het weer tijd voor ziplinen (pas nadat we ons materiaal hadden gecheckt op gaten door de boomratten, we waren namelijk vergeten deze in de blauwe bescherm bakken te stoppen). Deze keer hadden we wel zon en hierdoor hebben we de jungle in twee dagen tijd op meerdere manieren van hoog in de lucht kunnen zien!

Heel wat ziplines verder was het tijd om terug te keren naar huey xai en op weg te gaan naar Thailand. Misschien een heel lang verslag dit, maar het was echt heeeeel vet!

Volgende keer Chiang Mai en Bangkok!