Ankor Wat/afdingen almost went wrong/NL vs Eng - Reisverslag uit Kaôh Khteăh, Cambodja van Floris Verkuil - WaarBenJij.nu Ankor Wat/afdingen almost went wrong/NL vs Eng - Reisverslag uit Kaôh Khteăh, Cambodja van Floris Verkuil - WaarBenJij.nu

Ankor Wat/afdingen almost went wrong/NL vs Eng

Blijf op de hoogte en volg Floris

19 Februari 2015 | Cambodja, Kaôh Khteăh

Ankor Wat/Afdingen almost went wrong/Netherlands vs England (dag 10/11/12):

Na het vliegveld avontuur kwamen we aan in het warme Cambodja.
Het frisse zeewindje was er niet meer bij, het zweten kon beginnen! Waar we in El Nido drie stappen hoefden te zetten voor een bommetje in zee, konden we hier drie stappen zetten om vijf liter vocht te verliezen. Gelukkig heeft ons hostel wel een zwembad... En hij is voor de verrassing eens niet vies!

Ondanks de hitte wilden we toch Ankor Wat (de tempels) bezoeken. Niet met de TukTuk, maar met de fiets. De volgende dag stonden we dan ook vroeg op en huurden fietsen. De fiets had twee wielen, een zadel en een stuur (de belangrijkste ingrediënten voor een fiets), maar door de hoogte van de fiets zou die waarschijnlijk in Nederland gebruikt worden als een BMX of in de etalage staan bij de BartSmit. We lieten ons echter niet kennen en stapten op de fiets en gingen het drukke verkeer in, op weg naar Ankor Wat.

Om in Ankor Wat te komen, kun je een ticket kopen voor drie dagen (40 US dollars). Best wel duur, maar het is het dubbel en dwars waard.

De eerste dag fietsten we naar zo"n 3 tempels, de één nog mooier dan de ander. Het mooiste van de tempels vond ik niet hun formaat of hun voorkomen van veraf, maar het precieze werk waarmee bijna iedere steen (ja je leest het goed: bijna iedere steen) is versierd.

Na een dag ploeteren in de hitte besloten we om dit de volgende dag weer te gaan doen... Maar nu nog vroeger... We wilden er namelijk al voordat de zon opkwam zijn, om zo Ankor Wat in het ochtend licht te kunnen zien. We hoorden dat de zon om 5:30 op zou komen dus hebben we de wekker om 4:00 gezet (het is een half uur fietsen naar Ankor Wat).

Dus zo gezegd zo gedaan. De volgende dag fietsten we met twee zaklampen door het donkere bos van Cambodja naar Ankor Wat. Om 5:00 zaten we klaar op een verhoogd plekje (achteraf gezien een hele goede spot). Na een uur was de zon nog steeds niet opgekomen, maar was het hele grasveld wel vol geraakt met mensen. Na 1.5 uur ging de zon eindelijk op en dit was prachtig om te zien. De kleurveranderingen van de lucht zorgden ervoor dat we Ankor Wat op meerdere manieren leerden kennen.

Toen de zon eenmaal op was, was het tijd om de andere tempels te gaan verkennen. Op de kaart was het een kwestie van: een stukje naar rechts fietsen en dan een paar meter omhoog en dan zouden daar te tempels zijn. In het echt was het echter een heel ander verhaal... Voordat we onze tweede tempel van die dag zagen was het een uur verder. Ondanks het feit dat we die dag zon 35 km op een te klein fietsje hadden gefietst, was het de inspanning meer dan waard! Want wat zijn die tempels mooi! We hebben die dag zon 5 tempels bezocht en daarmee een training voor de tour de France achter de rug.

Na de lange tocht van die dag boekten we nog een tochtje met een TukTuk (nu wel) naar de floating village. Diezelfde dag (5 uur sochtends) hadden we al iemand de hand geschud om daar voor 12 dollar heen te gaan, maar toen we daar achteraf over nadachten vonden we dat veels te veel en besloten we deze meneer te vertellen dat de deal niet doorging. Zijn reactie hierop was: i wil send someone to your hostel (hij wist in welk hostel we zaten). In eerste instantie werden we hier niet echt bang van, maar toen we er langer over nadachten bekroop ons toch een beetje een gevoel van angst. Om toch lekker te kunnen slapen en omdat het toch niet zo aardig was van ons, pakten we een TukTuk voor 4 US dollar naar deze meneer toe en boekten de tour voor 8 US dollar. Uiteindelijk toch een bedrag van 12 US dollar uitgegeven, maar nu voelden we er ons wel veel beter bij dan eerst.

De floating village vonden wij eigenlijk niet echt bijzonder. Je ziet wat huizen op het water en thats it. Dat we zelf het bootje mochten besturen was nog het leukste van de tour.

Na een powernapje in de middag (doen we vaak) gingen we met twee Engelse gasten (James en Bart uit Newcastle, twee echte geordies) wat eten. Na het eten was het tijd voor een wedstrijdje Netherlands vs England. De hele avond hebben we beerpong, tafelvoetbal en biljart gespeeld, in een rooftopbar. Wat de stand uiteindelijk was weet ik niet, maar het was echt een mooie avond.

De dag erna was het tijd om te vertrekken uit Siem Reap en een bezoek te brengen aan phnom penh!
Maar daar de volgende keer meer over!

• 19 Februari 2015 - 21:28

Agnes:

Leuk weer om jullie belevenissen te lezen! Veel plezier en groeten, Agnes

• 20 Februari 2015 - 12:01

Eric:

He mannen,

als jullie daar in de hitte 35 km op een barrel kunnen fietsen dan kan dat in Nederland op een goede fiets dus ook. Gewoon op de fiets naar AMC. Makkie.
    Dan rijd ik er wel als de ploegbaas achter aan.

Mooi verhaal weer!!

Veel plezier,

Eric

• 20 Februari 2015 - 15:43

Anna:

Haha aansteller, 35 km een training voor de tour de france! Maar fijn dat het gefiets het wel waard was. Mooi verhaal!